Verbeter je gezondheid met postbiotica

In een eerdere blog schreven we al over de werking van postbiotica. De enzymen, vetzuren en eiwitten die door goede bacteriën in je darm worden geproduceerd.

Maar postbiotica heeft verschillende positieve uitwerkingen op jouw lichaam. Zo hebben deze stofjes een beschermende functie voor jouw (darm)gezondheid, helpt butyraat je om op gewicht te blijven en wordt de hormoonhuishouding ondersteund. 

Een gezonde hoeveelheid postbiotica houdt dus niet enkel je darmen gezond, maar helpt ook bij afvallen, het verminderen van stressklachten en slaaptekort! 

Bescherm jouw darmflora

Postbiotica zijn uitermate belangrijk voor jouw gezondheid. De werkzame stoffen in postbiotica hebben verschillende functies:

  • Het herkennen van ziekten. Er zitten een ongelooflijke hoeveelheid signalisatiemoleculen in postbiotica die ziekteverwekkende stoffen kunnen herkennen.
  • Het onschadelijk maken van ziekteverwekkers en schadelijke stoffen. Postbiotica ondersteunt de lever bij het afbreken van schadelijke stoffen en zorgt er daarnaast voor dat ziekteverwekkende bacteriën en enzymen geen kans krijgen.
  • Herstellen van de darmwand. Zowel de darmwand als het darmslijmvlies kunnen worden hersteld met behulp van postbiotica. Dit zorgt ervoor dat er minder lekkages zijn en belangrijke voedingsstoffen beter opgenomen worden in jouw lichaam.

De invloed van postbiotica op de spijsvertering

Wanneer het gaat om de positieve invloed van postbiotica op de spijsvertering, is voornamelijk het vetzuur butyraat van groot belang.

Gewicht

Butyraat activeert het bruine vetweefsel, dit is het vetweefsel dat we gemakkelijk kunnen verbranden. Daarnaast heeft butyraat ook een grote invloed op ons hongergevoel. Deze beiden eigenschappen van butyraat kunnen van grote invloed zijn op jouw gewicht. 

Slanke mensen hebben over het algemeen meer soorten goede darmbacteriën, die hen helpen bij het afbreken van voedingsvezels. Zij produceren hierdoor meer butyraat (wat weer een voedingsstof is voor deze goede bacteriën) en zijn hierdoor weer beter beschermd tegen overgewicht. 

Extra butyraat in de darmflora kan je dus helpen bij gewichtsverlies!

Diabetes en Prikkelbare Darm Syndroom (IBS)

Ook de kans op diabetes wordt geremd door butyraat. Mensen met veel goede bacteriën in de darmen blijken namelijk een verhoogde reactie van insuline op te wekken bij het innemen van glucose (suikers). Hoe sterker deze reactie van insuline is, des te sneller wordt de glucose opgenomen in het lichaam en wordt de kans op suikerziekte kleiner.

Tot slot helpt butyraat ook bij het remmen van klachten van een prikkelbare darm. Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen die last hebben van Prikkelbare Darm Syndroom, verminderde hoeveelheden butyraat aanmaken, soms naar aanleiding van ziekte (of juist het gebruik van antibiotica). Die zelfde onderzoeken concludeerden dat het terug op gang brengen van de butyraatproductie door inname van voedingssupplementen kan helpen bij het herstel. Tributyrine blijkt hiervoor de meest effectieve vorm van butyraat suppletie.

Hoe verbeter ik mijn darmgezondheid?

Gezond zijn heeft heel veel te maken met de samenstelling van de bacteriën in jouw darmen. Een gezonde voeding heeft hierop een positieve invloed. Vezelrijke voeding is namelijk een belangrijke voedingsstof voor deze bacteriën, maar ook postbiotica helpt hierbij.

Om er zeker van te zijn dat jouw lichaam voldoende postbiotica en vezelrijke voeding krijgt, kun je met voedingssupplementen zorgen voor het de juiste balans. 

Voel je fit in jouw lijf!



Contact

Pigalle 11
4812 JS  Breda
  076-8863579
  0031-6-24183425
 info@fitlijf.nl

 

KvK nr.71509534

Volg ons op