Fan van een gezonde leefstijl

De 7 beste tips voor gezonde darmen (en een fit lichaam)

Doordat Fitlijf.nl alleen geïnteresseerd is in bewezen effectieve producten, hebben we in de afgelopen periode veel zin en onzin voorbij zien komen als het gaat om darmgezondheid. Hier volgen de beste tips.

Goed om te weten dat jouw darmgezondheid afhangt van welke bacteriën en andere zaken er leven in de darmen. Omdat er miljarden en miljarden levende “dingetjes” daar leven, maak ik onderscheid in “goede” en “slechte” bacteriën. De samenstelling van al deze bacteriën en andere levende organismen noemen we Het Microbioom.

  1. Leef gezond! Ja, deuh….. dat snap ik ook. Een gezonde levensstijl is een vereiste voor een gezond microbioom. Dus. Alles wat jij weet over een gezonde levensstijl is goed.
  2. Ik noem een aantal gezonde zaken op die horen bij een gezonde levensstijl: Zonlicht. De zon geeft niet alleen het lichaam een seintje om vitamine D aan te maken, maar heeft ook invloed op het krijgen van een gezond darm microbioom. Ga lekker buiten wandelen, fietsen, tuinieren, etc.
  3. Sporten! Dat is natuurlijk goed voor lichaam en geest, maar ook voor een gezond darm microbioom. Ook doordat de doorloop snelheid van je ontlasting verbetert, zullen de “goede”darmbacteriën in hoeveelheid toenemen (en de “slechten” afnemen).
  4. Tuinieren! Of voor kinderen, spelen in de modder. De bedoeling is dat je jouw handen juist niet helemaal schoonmaakt en desinfecteert. Je spoelt dan de goede bacteriën weg. Kinderen tot 2 jaar stoppen vaak hun vingers in hun mond omdat dit de biodiversiteit in de darmen vergroot met goede bacteriën.
  5. Geen alcohol. Alcohol verzwakt de darmwand waardoor er lekkages ontstaan. Hierdoor kunnen stoffen uit de darm in de bloedbaan komen terwijl ze uitgepoept moesten worden. Wil je persé wel alcohol drinken, dan is 1 glas rode wijn het beste. Daar zitten microbioom verbeterende stoffen in. Butyraat suppletie is raadzaam om te nemen bij alcohol consumptie. Butyraat herstelt de damwand en is voeding voor goede bacteriën.
  6. Plantaardig eten! Ik noemde bij punt 6 al butyraat. Butyraat is een stofje dat gemaakt wordt door de “goede” bacteriën. Deze bacteriën eten vezels die uit plantaardig voedsel komen. Onlangs kwam het Universitair Ziekenhuis Groningen met de eindconslusie na een hun studie, dat een plantaardig dieet het gezondste is. Daarna kwam het Mediteraans dieet en daarna alle andere diëten. Ik noem zelf vaak een Gorilla als voorbeeld. Groot en sterk, maar eet alleen maar plantaardige dingen. Dus mocht je sporter zijn en je afvragen of je wel genoeg eiwitten binnenkrijgt met een plantaardig dieet? Jazeker, via bonen, noten, avocado’s, bepaalde pasta’s. Er zijn veel goede plataardige dieet boeken met prima en makkelijke recepten. Erg interessant!
  7. Prebiotica (vezels), probiotica (levende bacteriën) en postbiotica (dat wat de levende bacteriën maken). Ze zijn in potjes te koop via veel kanalen. Gezond eten en drinken is goedkoper, maar mocht je een keer een Anti-biotica kuur hebben, dan kun je jouw dargezondheid sneller terug krijgen door pre- pro- en postbiotica suppletie.

Nou vooruit, nog een tip: goed slapen en geen stress. Deze twee dingen horen vaak bij elkaar en hebben gelijk invloed op het microbioom. Vaak met obstipatie of diarree als oorzaak en gevolg.

Mocht je aan de hand van deze tips nog vragen hebben. Je kunt ons altijd bellen of mailen. Wij zijn namelijk gespecialiseerd in poep. Dus, denk je aan poep in welke vorm dan ook? Denk aan ons.    



Contact

Pigalle 11
4812 JS  Breda
  076-8863579
  0031-6-24183425
 info@fitlijf.nl

 

KvK nr.71509534

Volg ons op