Blogs

Blog

De 7 beste tips voor gezonde darmen (en een gezond lichaam)

Doordat Fitlijf.nl alleen geïnteresseerd is in bewezen effectieve producten, hebben we in de afgelopen periode veel zin en onzin voorbij zien komen als het gaat om darmgezondheid. Hier volgen de beste tips.

Goed om te weten dat jouw darmgezondheid afhangt van hoe jouw darmflora eruit ziet. Dit is het hele pakket betstaande uit “alles dat leeft in de darmen”. Omdat er miljarden en miljarden levende “dingetjes” daar leven, maak ik onderscheid in “goede” en “slechte” bacteriën. De samenstelling van al deze bacteriën en andere levende organismen noemen we Het Microbioom. Je merkt het al, darmflora en microbioom worden door elkaar gehaald en gebruikt

  1. Leef gezond! Ja, deuh….. dat snap ik ook, maar een gezonde levensstijl is een vereiste voor een gezond microbioom. Dus. Alles wat jij weet over een gezonde levensstijl is goed.
  2. Ik noem een aantal gezonde zaken op die horen bij een gezonde levensstijl: Zonlicht. De zon geeft niet alleen het lichaam een seintje om vitamine D aan te maken, maar heeft ook invloed op het krijgen van een gezond darm microbioom. Ga lekker buiten wandelen, fietsen, tuinieren, etc.
  3. Sporten! Dat is natuurlijk goed voor lichaam en geest, maar ook voor een gezond darm microbioom. Ook doordat de doorloop snelheid van je ontlasting verbetert, zullen de “goede”darmbacteriën in hoeveelheid toenemen (zodat ze op de plek van de “slechten” kunnen zitten).
  4. Tuinieren! Of voor kinderen, spelen in de modder. De bedoeling is dat je jouw handen juist niet helemaal schoonmaakt en desinfecteert. Je spoelt dan de goede bacteriën weg. Kinderen tot 2 jaar stoppen vaak hun vingers in hun mond omdat dit de biodiversiteit in de darmen vergroot met goede bacteriën.
  5. Geen alcohol. Alcohol verzwakt de darmwand waardoor er lekkages ontstaan. Hierdoor kunnen stoffen uit de darm in de bloedbaan komen terwijl ze uitgepoept moesten worden. Wil je persé wel alcohol drinken, dan is 1 glas rode wijn het beste. Daar zitten microbioom verbeterende stoffen in. Butyraat suppletie is raadzaam om te nemen bij alcohol consumptie. Butyraat herstelt de damwand en is voeding voor goede bacteriën.
  6. Plantaardig eten! Ik noemde bij punt 6 al butyraat. Butyraat is een stofje dat gemaakt wordt door de “goede” bacteriën. Deze bacteriën eten vezels die uit plantaardig voedsel komen. Onlangs kwam het Universitair Ziekenhuis Groningen met de eindconslusie na een hun studie, dat een plantaardig dieet het gezondste is. Gevolgd kwam het Mediteraans dieet en daarna alle andere diëten. Ik noem zelf vaak een Gorilla als voorbeeld. Groot en sterk, maar eet alleen maar plantaardige dingen. Dus mocht je sporter zijn en je afvragen of je wel genoeg eiwitten binnenkrijgt met een plantaardig dieet? Jazeker, via bonen, noten, avocado’s, bepaalde pasta’s. Er zijn veel goede plataardige dieet boeken met prima en makkelijke recepten. (Little) Green Kitchen (ISBN 978 90 230 1605 2). Erg interessant!
  7. Prebiotica (vezels), probiotica (levende bacteriën) en postbiotica (dat wat de levende bacteriën maken). Ze zijn in potjes te koop via veel kanalen. Gezond eten en drinken is goedkoper, maar mocht je een keer een Anti-biotica kuur hebben, dan kun je jouw dargezondheid sneller terug krijgen door pre- pro- en postbiotica suppletie.
  • Nou vooruit, nog een tip: goed slapen en geen stress. Deze twee dingen horen vaak bij elkaar en hebben gelijk invloed op de microbioom. Vaak met obstipatie of diarree als oorzaak en gevolg.

Mocht je aan de hand van deze tips nog vragen hebben. Je kunt ons altijd bellen of mailen. Wij zijn namelijk gespecialiseerd in poep. Dus, denk je aan poep in welke vorm dan ook. Denk aan ons.    

De 7 beste tips voor gezonde darmen

Voorjaar 2018 werd ik ziek. Precies een jaar geleden dus. Het was vaag wat mij precies mankeerde zodat ik twijfelde óf ik wel wat had. Was ik zó moe omdat ik twee jonge kinderen en een eigen bedrijf had? Ik sliep toch goed, at goed. Het zal wel weer over gaan, dacht ik.

Tot het moment dat ik letterlijk dubbel ging zien. Via de huisarts, naar de oogarts waar niks bijzonders werd geconstateerd. Dus, naar de neuroloog. Na mijn verhaal en na enkele onderzoeken wilde zij me toch ook maar eens testen op Lyme. En inderdaad, positief getest en niet zo’n beetje ook. In dit geval is positief niet goed! Waarachtig, daar liep ik al zo’n zes maanden mee. Alles viel op z’n plek. Deze fanatieke buitensporter was geveld door een heel klein beestje, een teek.

Na 2 maanden antibioticum was de Lyme weg, maar was er een ander probleem ontstaan. Ik had erg last van mijn  darmen gekregen. Mijn darmbacteriën waren door de antibiotica vernietigt en dat had een enorme weerslag op mijn algehele gezondheid. Antibiotica en Colitis Ulcerosa is een heel slechte combinatie voor darmgezondheid. Ja, ik heb sinds 1988 Colitis Ulcerosa. Ik heb alle medicatie die daarvoor ontwikkeld is wel een keer gebruikt en had sinds 2007 Asathioprine en Remicade.

Ik ben op zoek gegaan naar de oplossing voor dit volgende probleem. En dat is het startpunt van mijn Medische Voedingssupplementen bedrijf Fitlijf.nl geworden. Mijn missie? Iedereen ervan bewust maken dat Gezondheid van Binnenuit komt. Je Microbiota is je alles! Vanwege mijn achtergrond in de farmaceutische industrie, mijn inmiddels grote kennis van de medische wetenschap en mijn netwerk in de medische wereld, ben ik bij drie producenten uitgekomen die fantastische, gezondheid bevorderende producten maken. Ik ben een samenwerking aangegaan met hen zodat we in de Benelux deze producten beschikbaar maken.

Wat blijkt, na twee maanden elke dag Fibracep (prebiotica), Kefir (probiotica) en Butycaps (postbioticum) waren mijn darmklachten voorbij. Sterker, uit onderzoek bleek dat ik nog nooit zulke lage ontstekingswaarden (Calprotectine van 679 naar 73 gegaan, in twee maanden!) had.

Nu, een jaar later en na veel trial and error, welke probiotica past bij mij, hoeveel Fibracep moet ik nemen, etc. ben ik volledig gestopt met alle medicatie die ik voor mijn Colitis Ulcerosa gebruikte.

Uiteraard geef ik in dit blog een update, mocht de situatie veranderen, maar het voelt nu voor het eerst in 30 (!) jaar goed.

Keep you posted

Contact

Pigalle 11
4812 JS  Breda
  076-8863579
  0031-6-24183425
 info@fitlijf.nl

 

KvK nr.70435383
BTW nr.NL858742780B01

Volg ons op